torsdag 25. september 2008

Paulo Coelho



Paulo Coelho ble født 24. august 1947 i Rio de Janeiro, Brasil.
Paulo ga ut sin første bok i 1982, 38 år gammel. Boken solgte dårlig og fikk flere dårlige kritikker. Seks år senere i 1988 ga han ut boken alkymisten som ble starten på den flotte karrieren få kan skryte av.
Alkymisten solgte i over 65 millioner eksemplarer og er i dag fortsatt et av verdens mest selgende bøker. Nobelprisvinner Kenzaburo Oe og Madonna har uttalt at Alkymisten er favorittboka. Flere teaterstykker og musikaler har blitt satt opp rundt om i verden og Paulo har solgt over 100 millioner bøker og regnes som en av verdens mest innflytelsesrike forfattere.
Etter at Paulo ble ferdig med juss-studiene i 1970, mente han at juss ikke var noe for han og reiste heller rundt i
Sør-Amerika, Mexico og store deler av Europa. Etter to år med reising, reiste han tilbake til Brasil hvor han hadde en suksessfull karriere som en populær låtskriver, han skriver ofte om Brasil og Sør-Amerika i bøkene sine.
Paulo Coelho ble min favorittforfatter etter at jeg leste boka Alkymisten. Boka er velskrevet og den minner nesten om en sang. Ordene flyter godt og beskrivelsene er fantastiske. Blant annet beskrivelsen av gjetergutten Santiago som er hovedpersonen. Boka handler om å følge drømmen og aldri gi opp. Jeg synes boka har et godt budskap selv om den er veldig optimistisk. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese denne fantastiske boka som endret mitt syn på lesing.

Ingen kommentarer: